Inzicht in de nieuwe Box 3 herstelwetgeving en de gevolgen ervan

De aanstaande wijzigingen in de box 3-wetgeving in Nederland zullen grote gevolgen hebben voor belastingbetalers welke zijn gepresenteerd door de Staatssecretaris van Financiën. De herstelwetgeving is bedoeld om de problemen aan te pakken die in eerdere rechtszaken aan de orde zijn gesteld en om een rechtvaardiger fiscaal kader te creëren. Het wetsvoorstel voor het rechtsherstel ondergaat momenteel verschillende interne en externe evaluaties, met als doel het in het eerste kwartaal van 2025 aan de Tweede Kamer voor te leggen en het per 1 juni 2025 in te voeren.

De kerndoelstelling is het bieden van rechtsherstel voor belastingbetalers die getroffen zijn door eerdere te hoge belastingaanslagen. Dit houdt in dat het belastbaar inkomen opnieuw wordt berekend op basis van het daadwerkelijke rendement. De wet gaat ook in op de behandeling van schulden, met als doel een eerlijkere benadering van de berekening van het belastbaar inkomen. 

Let op: de invoering van de hierboven genoemde herstelwetgeving kan naar waarschijnlijkheid plaats vinden in 2025, echter zal de invoering van een geheel nieuwe box 3 wetgeving op basis van recente berichtgeving pas na 2027 worden ingevoerd in verband met ICT-problemen bij de Belastingdienst.

Verruiming termijn bezwaarprocedure vanaf belastingjaar 2017 

Een van de meest opvallende wijzigingen in het voorstel van de herstelwetgeving is de verruiming van de bezwaartermijn voor meerdere belastingjaren en voor verschillende groepen belastingplichtigen.

  • Voor de belastingjaren 2021 en later: alle belastingplichtigen komen in aanmerking om gebruik te maken van de tegenbewijsregeling.

  • Voor de belastingjaren 2019 en 2020: ook belastingplichtigen die op 21 december 2021 een definitieve aanslag ontvingen die niet onherroepelijk was, en die voor het einde van dit jaar voor de belastingaanslag over 2019 een verzoek om ambtshalve vermindering hebben ingediend of zullen indienen, komen in aanmerking. Voor 2020 is er tot eind volgend jaar de tijd.

  • Voor belastingjaren 2017 en 2018: ook belastingplichtigen wiens definitieve aanslag deel uitmaakte van de massaalbezwaarprocedure of die na de kerstuitspraak zijn ontvangen, komen in aanmerking, op voorwaarde dat zij binnen de gestelde termijnen een verzoek om ambtshalve vermindering hebben ingediend. Deze bredere aanpak zorgt ervoor dat een breder scala aan belastingbetalers kan profiteren van het rechtsmiddel dat de nieuwe wet biedt.

Eigenaren onroerend goed 

Het wetsvoorstel tot rechtsherstel van de Staatssecretaris van Financiën heeft ook belangrijke gevolgen voor vastgoedeigenaren en vastgoedtransacties. De wet beschouwt de werkelijke economische huurwaarde van een pand als onderdeel van de berekening voor verhaalsmogelijkheden. Deze waarde wordt bepaald door de werkelijke economische huurwaarde, dat is de huur die redelijkerwijs kan worden verkregen onder normale marktomstandigheden. Deze benadering is bedoeld om een nauwkeuriger beeld te geven van de waarde van het onroerend goed en de bijdrage ervan aan het belastbaar inkomen.

Daarnaast behandelt de wet de waardering van onroerend goed bij aankoop en verkoop binnen een belastingjaar. De Hoge Raad heeft bepaald dat de waardering van onroerend goed moet worden gebaseerd op de WOZ-waarde (Wet Waardering Onroerende Zaken). Wanneer een pand gedurende het jaar wordt gekocht of verkocht, wordt de waardering evenredig verdeeld tussen koper en verkoper op basis van de WOZ-waarde. Deze methode sluit aan bij de bestaande waarderingsregels en zorgt voor een eerlijke verdeling van de belastbare waarde tussen de betrokken partijen.

Economische huurwaarde bij eigen gebruik van onroerend goed

Een cruciaal aspect is de berekening van de economische huurwaarde. De economische huurwaarde vertegenwoordigt de huurinkomsten die een pand zou kunnen genereren onder normale marktomstandigheden. Deze waarde is essentieel voor het bepalen van het werkelijke economische rendement van een pand, dat op zijn beurt van invloed is op het totale belastbare inkomen van de belastingbetaler.

De focus op de economische huurwaarde is bedoeld om een meer realistische maatstaf te bieden voor de bijdrage van een eigendom aan het belastbaar inkomen, in tegenstelling tot het uitsluitend vertrouwen op theoretische of geschatte waarden. Deze benadering zorgt ervoor dat eigenaren van onroerend goed worden belast op basis van de werkelijke economische voordelen die hun eigendom oplevert.

Navigeren door de schulddrempelaanpassing

Ook introduceert de Staatssecretaris wijzigingen in de behandeling van schulden, waarbij met name de schulddrempel wordt aangepakt. Op dit moment worden schulden alleen in de box 3 heffingsgrondslag opgenomen als ze een bepaalde drempel overschrijden (€ 3.700 voor 2024). De voorgestelde wijzigingen stellen voor om deze drempel te schrappen bij de berekening van het werkelijke economische rendement. Dit betekent dat de volledige rente op alle box 3-schulden kan worden afgetrokken, waardoor een nauwkeuriger beeld ontstaat van de financiële verplichtingen van de belastingplichtige.

Door de schulddrempel te schrappen, wil de nieuwe wet een eerlijker benadering van de berekening van het belastbaar inkomen bieden en ervoor zorgen dat belastingbetalers niet onterecht worden gestraft voor het hebben van schulden onder de drempel.

Voorbereiding op de implementatie van de herstelwetgeving

In het voorstel van de herstelwetgeving is een van de belangrijkste stappen het inzicht krijgen in de criteria om in aanmerking te komen voor rechtsmiddelen en de termijnen daarvoor. Belastingbetalers moeten hun belastingaanslagen voor de betreffende jaren bekijken en bepalen of ze in aanmerking komen om een verzoek tot ambtshalve vermindering in te dienen.

Eigenaren van onroerende zaken moeten zich ook vertrouwd maken met de berekening van de economische huurwaarde en de gevolgen voor hun belastbaar inkomen. Daarnaast zal het begrijpen van de wijzigingen in de schulddrempel belastingbetalers helpen om hun financiële verplichtingen en mogelijke belastingverplichtingen nauwkeurig te berekenen.

Stay tuned!

Benieuwd of de verruiming van de bezwaartermijnen van toepassing zijn in jouw specifieke situatie? Of ben je benieuwd naar de fiscale gevolgen van jouw onroerend (niet zijnde jouw hoofdverblijf)? Dan kun je contact met ons opnemen of een vrijblijvend kennismakingsgesprek boeken met een van onze experts en blijf op de hoogte!

Previous
Previous

Regels omtrent verlof voor kennismigranten

Next
Next

De 5 meest gestelde vragen over de WagwEU en 5 tips