De 5 meest gestelde vragen over de WagwEU en 5 tips

Het is ons opgevallen dat de Nederlandse Arbeidsinspectie in de afgelopen maanden strenger controleert op de naleving van de WagwEU, met name de controleplicht op aangemelde buitenlandse medewerkers. Bedrijven die niet hebben voldaan aan de regels, zijn door de Arbeidsinspectie aangeschreven, wellicht heeft zo’n brief jouw bureau ook gepasseerd. Omdat we de afgelopen tijd veel vragen kregen over de WagwEU (en met name de controleplichtplicht), gaan we in deze blog in op de 5 meestgestelde vragen. Ook geven we 5 praktische tips voor het inrichten van een efficiënt meldproces.

Waarom melden en controleren?

De WagwEU (Wet arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers in de Europese Unie) is gebaseerd op de Europese Detacheringsrichtlijn, met het doel om uitbuiting van buitenlandse medewerkers en oneerlijke concurrentie met de Nederlandse arbeidsmarkt te voorkomen. Door de meldplicht, kan de Nederlandse Arbeidsinspectie beter controleren of gedetacheerde werknemers onder veilige, gezonde en eerlijke omstandigheden werken.

De controleplicht is een belangrijk onderdeel van de meldplicht. De opdrachtgever moet de melding eerst controleren op juistheid, voordat de melding namelijk bij de Nederlandse arbeidsinspectie terecht komt. De Nederlandse arbeidsinspectie kan er dan namelijk van uitgaan dat zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer het eens zijn met de informatie die in de melding is opgenomen.

Wanneer is melden verplicht?

De meldplicht geldt als:

  • Je een dienst van een buitenlandse onderneming afneemt, 

  • De buitenlandse onderneming in de EER of Zwitserland is gevestigd,

  • De buitenlandse onderneming hiervoor tijdelijk medewerkers naar Nederland detacheert, die

  • Afkomstig zijn vanuit de EER of Zwitserland.

Ook geldt de meldplicht als je een zelfstandige inhuurt die vanuit de EER of Zwitserland naar Nederland komt om werkzaamheden te verrichten.

Hoe werkt het meldproces?

Het meldproces bestaat uit 3 stappen; informeren, melden en controleren. De verantwoordelijkheid voor stappen 1 en 3 ligt bij de Nederlandse opdrachtgever, de verantwoordelijkheid voor stap 2 ligt bij de buitenlandse onderneming.

Het is belangrijk dat dit proces op tijd wordt gestart. De buitenlandse werkgever moet de melding via het online meldloket namelijk vóór de start van de werkzaamheden versturen. De Nederlandse opdrachtgever moet melding uiterlijk vijf dagen na de start van de werkzaamheden hebben gecontroleerd.

Moeten wijzigingen worden doorgegeven?

In de volgende gevallen moet de melding via het online meldloket worden aangepast:

  • Er komt een nieuwe of andere buitenlandse werknemer aan de opdracht werken;

  • De buitenlandse medewerkers blijven langer of korter in Nederland werken;

  • De werklocatie is veranderd;

Ook hier is het belangrijk dat je als Nederlandse opdrachtgever de buitenlandse onderneming informeert én de melding achteraf controleert.

Wat gebeurt er als de melding niet of onjuist gedaan is?

De Nederlandse Arbeidsinspectie is bevoegd om boetes op te leggen als er niet aan de meldplicht wordt voldaan. Deze boetes kunnen zowel aan de Nederlandse opdrachtgever als de buitenlandse onderneming worden opgelegd.

5 tips voor een soepel meldproces

Ondanks de welwillendheid om aan de meldplicht te voldoen, zien we geregeld dat de vereiste meldingen en controles niet, of te laat, worden gedaan. Soms komt dit doordat de meldplicht nog niet binnen de relevante lagen van de organisatie bekend is, of doordat er nog geen werkproces is ingericht voor het doen van de meldingen. 

Onderstaande tips helpen bij het inregelen van een soepel werkproces: 

Tip 1: Neem in de opdrachtovereenkomst met de buitenlandse opdrachtnemer op dat ze verplicht zijn te voldoen aan meldplicht.

Tip 2: Informeer de mensen die binnen je organisatie verantwoordelijk zijn voor inkoop en/of inhuur over de meldplicht. Het is belangrijk dat zij de buitenlandse werkgever of zelfstandige voor de start van de opdracht informeren over de meldplicht. Geef indien mogelijk ook de volgende gegevens door: de gegevens van jouw bedrijf, de SBI-code van de opdracht (vaak hetzelfde als die van jouw bedrijf, maar niet altijd), de cao (indien van toepassing) en het adres van de werkplek.

Tip 3: Bepaal wie binnen jouw onderneming verantwoordelijk is voor het controleren van de melding. Is dit de persoon die de inhuur regelt? Of ligt dit bij HR/planning/legal/andere afdeling? Zorg dat de taak bij een vaste persoon of afdeling ligt. 

Tip 4: Geef het juiste emailadres van deze persoon of afdeling door aan de buitenlandse werkgever of zelfstandige. Zodra de melding is gedaan, krijgt de aangewezen persoon of afdeling een e-mail met het verzoek de melding te controleren.

Tip 5: Check voorafgaand aan de start van de opdracht of de melding is gedaan. Zo niet, herinner het buitenlandse bedrijf hier dan aan.

Meer weten?

Twijfel je of er voor jouw specifieke opdracht een melding verplicht is of heb je begeleiding nodig bij het inrichten van jullie meldproces? Neem gerust contact op met onze adviseurs!

Previous
Previous

Inzicht in de nieuwe Box 3 herstelwetgeving en de gevolgen ervan

Next
Next

Werken met de Regeling Internationaal Handelsverkeer (RIH)